GETUIGENISSEN
TRACKDAYS / RIJDEN OP CIRCUIT
GETUIGENISSEN
TRACKDAYS / RIJDEN OP CIRCUIT
Piloten coaching bij Francorchamps
Dinsdag 30 juni 2020
Beste Rodolphe,
Ik wil je bedanken voor deze onvergetelijke dag, voor altijd gegrift in mijn geheugen gegrift als de kerst van een kind.
Al heel vroeg was ik gefascineerd door motorsporten, waardoor ik geïnteresseerd raakte in motorfietsen rond de leeftijd van 16, de leeftijd waarop we het recht hebben om er een te besturen, het is fantastisch om doe het zelf en niet alleen kijken hoe anderen het doen.
Natuurlijk ben ik op mijn 18e geslaagd voor mijn rijbewijs en raakte geïnteresseerd in auto's. Met mijn broer waren we altijd op zoek naar een goed plan om de sensaties van het autorijden te kunnen aanraken, we hebben, met de beschikbare middelen, auto cross gemaakt met de "Little Pots", we we kochten wrakken van motorfietsen en auto's en zetten ze weer op hun voeten, we gingen karten. Het was onze droom dat we allebei in deze wereld van motorracen zouden leven, en om dat te doen, studeerde mijn broer auto-expertise en ik studeerde elektromechanica. Maar het leven besliste anders en ik bevond me in de bouw. Ik liet mijn interesse in motorsport niet los, ik bleef karten en kocht auto's met altijd iets meer pk's onder de motorkap, maar onderweg moet je oppassen.
Aangekomen op de leeftijd van 50, zeg ik tegen mezelf dat het de laatste rechte lijn is en dat het nu of nooit nodig is om mijn dromen te realiseren, omdat het te laat zal zijn, zal ik fysiek niet meer in staat zijn . Trouwens, dat ben ik nog steeds, ik voel al dat mijn fysieke conditie drastisch afneemt en de jonge doorzetter die ik was heeft plaatsgemaakt voor een man vol twijfels. Dus besloot ik voor mijn 50e verjaardag een auto te kopen die een beetje krachtig was en waarmee ik Francorchamps, een dag van Track Day, kon gaan rollen. Maar hoe kies je?
Ik heb, net als iedereen, altijd van Ferraris, Porsches, ... gehouden en het is een belangrijke investering.
Dus ik vroeg je om advies en jij, Rodolphe, je vertelde me heel vriendelijk en met passie de voor- en nadelen van de auto's waartussen ik aarzelde. Je hebt me met vertrouwen laten kiezen voor "Mijn auto" en ik ben er erg blij mee. Hartelijk dank Rodolphe voor je goede advies en je vriendelijkheid.
Toen ik genoeg met mijn auto had gereden om te overwegen om op het circuit te gaan rijden, was het dan ook logisch dat ik contact met je opnam om me te coachen. Ik stelde mezelf veel vragen en ik had veel aarzelingen, vrienden vertelden me dat ik geen coach nodig had, dat hij mijn geld onnodig besteedde. maar diep van binnen wilde ik niet het risico nemen om de realisatie van mijn droom te "missen" door op de rails te belanden of niet snel genoeg te durven rijden uit angst mijn auto te beschadigen.
Dus ik vertelde je over mijn verzoek en je stuurde me regelmatig coachingvoorstellen per e-mail, telkens als er een datum was. Ik wilde dat het droog was en mijn werk om me die dag vrij te laten. Deze dag is eindelijk aangebroken, ik heb contact met je opgenomen om mijn wens om Track Day met je te doen te bevestigen.
In de dagen voorafgaand aan D-Day heb je al mijn vragen beantwoord en me alle praktische informatie gegeven die je nodig hebt om met een gerust hart op het circuit aan te komen, zodat we op de ochtend van D-Day op het circuit aankomen waren al medeplichtigen.
Ik had nog nooit op een groot circuit gereden, maar ik dacht dat het met een goede auto en mijn ervaring gemakkelijk zou zijn. Ik had een ontdekkingsdag op het circuit van Abbeville in een Ferrari.
Maar tijdens de eerste sessie zit ik midden in al deze verschillende auto's, waarvan sommige worden bestuurd door ervaren coureurs en die het circuit goed kennen. Ze passeren me op volle snelheid, waardoor ik in de bocht ben net wanneer ik me eraan vastleg of me tussen twee beurten doorloop op de locatie van mijn pad. Ik word plotseling overvallen door een vreselijk gevoel van angst "Ik kom er niet uit, wat moet ik doen?" rem of niet rem, houd de baan of verander maar ga waar? "Ik was ver van de leuke ronde in Abbeville, waar elke auto wordt bestuurd door een amateur die net als ik het circuit ontdekt en de instructies van zijn coach volgt. Het had ook niets te maken met karten waar je elkaar zonder schade kunt aanraken. Hier is mijn auto en de snelheden zijn belangrijk en de andere chauffeurs zijn vrij om te rijden.
Dat is wanneer ik Rodolphe's kalme en kalme stem tegen me hoor zeggen: "er komt er een, zet je knipperlicht naar rechts en vertraag om het hier te laten passeren, zodat je geen last hebt van de bocht "Of" rem hier, kijk naar het touwpunt daar en ga "
Rodolphe, kalm en geruststellend, stuur af en toe mijn stuur om mijn traject te corrigeren, zachtjes, dit is wat ik nodig heb om
Bedankt Rodolphe voor je geduld en voor het delen van je expertise, het was ... geweldig!
Woensdag 30 september 2015, 07.00 uur ...
Rodolphe leidt me naar de ingang van het circuit van Spa-Francorchamps, we komen uit de tunnel en ontdekken op de interne parkeerplaats een pak Porsche, super voorbereid op de baan. Moment van paniek, wat doe ik hier?
Rodolphe stelt me gerust: "Het is homogener, daarom gemakkelijker te beheren dan helemaal gemengd ..." Ja ...
Volle zon op dit fantastische, magische circuit, ik ben verbijsterd en ongerust, stress overwint me.
Pit-stop bij het grote buffet dat de hele dag open blijft en verplichte briefing voor iedereen, het is zeer goed georganiseerd, de marshals zijn volledig aanwezig op de cursus, dat stelt me een beetje gerust.
We maken ons klaar, GoPro-camera's, helm, handschoenen, trekhaak op het lichaam,
neem je plaats in de rij en neem dan een bocht achter de tempo-auto op 80 ... de meeste beginnen al te duwen ... de adrenaline is duizend!
Laten we gaan!
My Focus ST rommelt met zijn 250 pk en doet wat hij wil: op volle snelheid galopperen!
Side car Ik heb al het gevoel dat ik geen probleem zal hebben, het zorgt ervoor ... het is niet mijn geval.
Rodolphe begint zijn harde werk, leert me het verschil tussen het circuit en het normale verkeer,
maar ik weet het, verdomme! Ja, in theorie ...
De eerste sessie van 45 minuten. is betreurenswaardig, bij de eerste pauze ben ik plat aan de morele kant, ik voel me null, ik zeg het en Rodolphe antwoordt me: het is goed, je beseft het wel!
Kleine stop bij het buffet en een beetje theorie, de blootgestelde foto's van de kampioenen dienen als voorbeelden.
Ik voel me klein.
Op het tweede uitje beloof ik beter te luisteren, en vooral om beter te presteren, het is een mis
informatie om te allen tijde te beheren.
Rodolphe leert me opnieuw te parkeren, en ik die dacht dat ik zocht ... nooit ver genoeg!
Hij corrigeert me constant, beschermt me tegen de overmeesterde Porsche GT4, Lotus, Caterham en BMW M
die bij me blijven en me afleiden.
Deze tweede reeks is beter, ik slaag er al in drie of vier trajecten uit 20 te halen.
Bij de volgende pitstop biedt hij aan het stuur van mijn auto te nemen om de ideale banen te tonen. Ik ben het eens. Uiteraard volgt een waanzinnig snel circuit, waar Rodolphe met zijn vingertoppen rijdt, de Porsches niet meer passeren, de ST volgt zonder in het minst te lijden. Ik kan niet hetzelfde zeggen voor mezelf ... tussen Stavelot en de bushalte pis ik bijna in mijn broek: volgens Rodolphe zou het een rechte lijn zijn, niet voor mij, hahaha, ik lach donkergeel.
Van daaruit voelde ik me meer gerustgesteld en in de loop van de uren slaagde ik erin om soms 50% van de goede banen te volgen, en het belangrijkste: ik begin mijn fouten en die ene seconde te zien voordat ik ze bega. Ik zeg tegen mezelf dat het hele doel van de operatie dat is !!!
Rodolphe wisselt nu felicitaties en geschreeuw af, ik begin te glimlachen, het is veel beter!
Samenvattend die dag nam ik een wasbeurt die ik nooit zal vergeten, en ik bracht een dag door die lang in mijn geheugen zal resoneren.
Ik heb in korte tijd veel geleerd.
Wat Francorchamps betreft, superieur, indrukwekkend, zeer technisch, soms beangstigend, altijd fascinerend.
Op een dag zal ik dezelfde ervaring moeten herhalen, er is nog veel te verbeteren, maar nu weet ik dat ik het kan doen.
Bedankt Rodolphe voor je geduld en voor het delen van je expertise, het was ... geweldig!
JJL
Bedankt Rodolphe voor je geduld en voor het delen van je expertise, het was ... geweldig
2e getuigenis van JJL - 14 april 2017
Hier zijn we terug bij Francorchamps voor een tweede circuit voor coaching. Bij de eerste poging was mijn stress enorm en gaf ik mezelf 4/10.
Deze keer heb ik me goed voorbereid: goed geslapen, niet gestrest, vastbesloten om plezier te hebben en per seconde naar mijn coach te luisteren. Ik weet dat felicitaties moeilijk te krijgen zijn ...
Maandenlang leerde ik het circuit uit mijn hoofd met een poster aan de muur van mijn kantoor, het staat in mijn geheugen gegrift, god, het is geweldig dit circuit ...
Mijn Focus ST heeft 35 pk, 10 kg koppel gewonnen en 52 kg verloren. dood gewicht, plus sportpads van Mountune.
Vanaf de eerste ronden merkte Rodolphe mijn meer ontspannen en attente houding op. Ik heb het gevoel dat het vandaag goed zal werken. Omdat het te vroeg is om met de felicitaties te beginnen, zegt hij: "Uw auto rijdt beter"
Ik voel me echt goed, zelfverzekerd in mijn coach, in mijn vak en in mijn mogelijkheden. Eeuwig probleem: auto's met pure circuits, sneller, maar nu reageer ik sneller, herinnert Rodolphe me: "Rem een beetje om er vanaf te komen en snel je optimale traject te hervatten"
Ik merk dat ik vaak lach, telkens wanneer ik een doos zie die een twijfelachtig traject volgt, dwingt Rodolphe me om de ideale lijn te handhaven, zo ideaal dat ik vaak van krachtigere auto's af kom