
Slagen voor het rijexamen: meesterschap en vertrouwen met Rodolphe
Beste Rodolphe,
Hier ben ik aan het bijkomen van mijn emoties bij het behalen van mijn examen.
Nogmaals hartelijk dank voor alles wat je mij hebt geleerd: ik durf altijd en overal te reizen omdat ik zoveel zelfvertrouwen heb!
Hier is mijn verhaal voor degenen zoals ik die denken dat leren autorijden te moeilijk is.
Zodra ik mijn rijbewijs M18 in handen heb, wil ik op een andere manier leren autorijden dan de rijschool, omdat ik me niet in staat voelde om alleen te rijden en me goed voor te bereiden op het praktijkexamen.
Door mijn onderzoek ontdekte ik het bestaan van Go For Safe Driving, dat in alle opzichten aan mijn verwachtingen leek te voldoen.
Mijn eerste les wordt gegeven na 2 maanden zonder autorijden en de resultaten zijn catastrofaal: ik weet niet meer hoe ik een auto moet gebruiken, ik sta voortdurend stil, ik kan niet tegelijkertijd autorijden, verkeer en verkeersborden beheren.
Omdat ik het startslippunt en het schakelen niet onder de knie had; Ik realiseer mij dat bij de rijschool tijdens het rijden de dubbele pedalen feitelijk non-stop werden gebruikt.
Met Rodolphe was het dus bijna de eerste keer dat ik leerde autorijden...
Kleine tip van Rodolphe voor rijschoollessen: vraag om de pieptoon van de dubbele pedalen te activeren, zodat je je fouten duidelijk kunt begrijpen. Op deze manier hebben sommige instructeurs minder een ongewenste reflex om voor ons te ‘trappen’.
Na 20 uur les bij Rodolphe was het niet genoeg om voor het examen te slagen, omdat ik nog maar in het stadium was van het beheersen van het voertuig en de informatie die ik in het verkeer moest beheren, maar genoeg om veilig alleen te rijden en geen enkele kennis te verliezen.
Vervolgens heb ik cursussen ‘examencircuits’ gevolgd totdat ik alle mogelijke valkuilen onder de knie had. Dit zijn op zichzelf niet echt valstrikken, aangezien je alleen maar de borden hoeft te lezen om te voorkomen dat je gepakt wordt, maar als je gefocust bent op het autorijden en tegelijkertijd de instructies moet opvolgen, kun je al snel in een verboden richting terechtkomen, een plaatselijk verkeer. straat, een doodlopende straat of de limiet van 30 km/u overschrijden.
Met Rodolphe realiseerde ik me ook dat Avenue Marcel Thiry nabij Cora 30 km/u is en 50 km/u alleen voor bussen en taxi's...
De dag van het examen in het Evere Centrum oefende ik nog een half uur met Rodolphe voordat ik naar het secretariaat ging en op mijn beurt wachtte. Hierdoor kon ik me zelfverzekerd voelen omdat Rodolphe met mijn vervolgformulier precies wist op welke spijker hij moest slaan om geen diskwalificerende fout te maken in het bijzijn van de examinator. Ik was nog steeds een beetje zenuwachtig toen de examinator in mijn auto stapte, maar het ging heel snel voorbij. Het examen was bijna een wandeling vergeleken met de lessen van Rodolphe, omdat ik de straten beheerste waar we doorheen liepen; en vooral toen we met 30 km/u de beroemde Avenue Marcel Thiry passeerden, waar ik de snelheidslimiet niet overschreed, ondanks dat alle chauffeurs die mij volgden zich aan mij hielden om sneller te gaan! De reis eindigde met parkeren achter een busje, vervolgens omkeren en vervolgens terugkeren naar het testcentrum. Het leek mij vrij snel, ook al duurde het 40 minuten. Ik moest toen naar de wachtkamer voor mijn uitslag en… slaagde in één keer voor het examen! Zonder de effectiviteit van de lessen van Rodolphe zie ik mezelf al les moeten nemen bij de rijschool nadat ik gezakt ben, deadlines missen en opnieuw aan het Rode Kruis en/of theorie moeten beginnen, enzovoort...
TD